• هوش مصنوعی صنعت داروسازی و فرایند کشف داروها را متحول می‌کند

      هوش مصنوعی صنعت داروسازی و فرایند کشف داروها را متحول می‌کند

      هوش مصنوعی صنعت داروسازی و فرایند کشف داروها را متحول می‌کند

      شرکت‌های داروسازی زیادی در جهان وجود دارند که روی داروها و واکسن‌های جدید کار می‌کنند. شیوع ویروس کرونا نشان داد که این کمپانی‌ها باید عملکرد سریعتری داشته باشند و در مواقع بحرانی، بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درمان جدیدی دست پیدا کنند. علاوه بر این، آن‌ها باید بتوانند داروهای جدیدی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و آلزایمر بسازند که برای پاسخگویی به چنین نیازهایی، از هوش مصنوعی (AI) استفاده خواهند کرد.

       طبق گزارشی جدید، هوش مصنوعی می‌تواند نرخ موفقیت در صنعت داروسازی را افزایش دهد و همچنین روند توسعه داروها را سرعت ببخشد که یکی از نتایج آن، صرفه‌جویی چندین میلیارد دلاری خواهد بود. انتظار می‌رود هوش مصنوعی بیشترین تاثیر را روی این صنعت در سال ۲۰۲۱ داشته باشد و بالاتر از سایر فناوری‌ها قرار بگیرد.

       
      هوش مصنوعی
       
      AI از الگوریتم‌های خودکار استفاده می‌کند تا کارهای سابق انسان‌ها را انجام دهد. این الگوریتم‌ها می‌توانند مجموعه داده‌های عظیم از آزمایش‌های بالینی گرفته تا مقالات تئوری را با سرعت بالایی بررسی کنند تا به الگوهای پنهان پی ببرند. این اقدامات را اگر انسان‌ها انجام دهند، چندین ماه طول می‌کشد اما هوش مصنوعی می‌تواند در چندین ثانیه چنین کاری را انجام دهد.
       
      در فرایند یادگیری ماشینی که هوش مصنوعی میلیون‌ها احتمال را اجرا می‌کند و عملکردش به مرور زمان بهتر می‌شود، شاید با عملکرد بهتری نسبت به متخصصان انسانی روبه‌رو شویم.
       
      به باور کارن تیلور، مدیر مرکز «Health Solutions» هوش مصنوعی می‌تواند باعث انقلابی در کشف دارو شود:
       
      «کشف دارو از طریق استفاده از هوش مصنوعی متحول می‌شود. AI زمان موردنیاز برای بررسی حجم عظیمی از داده‌ها را کاهش می‌دهد، امکان درک بهتر مکانیزم‌های بیماری را فراهم می‌کند و کاندیداهای احتمالی داروهای جدید را شناسایی می‌کند.»
       
      به گفته تیلور، استفاده از تکنیک‌های هوشمند مصنوعی باعث پیشرفت سریع در توسعه واکسن‌های کرونا و درمان‌های احتمالی این ویروس شد:
       
      «AI به شما اجازه می‌دهد که داده‌ها را در چندین ثانیه به یکدیگر ارجاع دهید.»
       
      تقریبا ۹۰ درصد شرکت‌های داروسازی بزرگ سال گذشته میلادی پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود را کلید زدند که از میان آن‌ها می‌توان به کمپانی‌های بریتانیایی آسترازنکا و «گلاکسواسمیت‌کلاین» (GSK) اشاره کرد که تا ۵ سال بودجه مرکز هوش مصنوعی دانشگاه کمبریج برای پزشکی را تامین می‌کنند. ۱۵ تیم برای بهبود آزمایش‌های بالینی، شخصی‌سازی داروها و کشف آن‌ها، هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشینی توسعه خواهند داد.
       
       
       
      کمپانی GSK در گذشته یک مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی ۱۰ میلیون پوندی در مرکز لندن تاسیس کرده و تیم جهانی متخصصان هوش مصنوعی آن حالا ۵۰ عضو دارد که البته در آینده دو برابر می‌شود و به ۱۰۰ نفر می‌رسد.
       
      شرکت‌های داروسازی غول پیکر در سال‌های گذشته به علت عدم استفاده از فناوری‌های روز، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. فرایند کشف داروهای جدید چندان موفقیت ‌آمیز نیست و از هر ۱۰ دارو در حال توسعه، ۹ مورد آن‌ها شکست می‌خورند. در کنار زمان ۱۰ تا ۱۲ ساله برای توسعه این داروها، شرکت‌ها هزینه زیادی بعضا چندین میلیارد دلاری برای توسعه آن‌ها می‌پردازند.
       
      AI میزان موفقیت کشف داروها را حداقل ۲ برابر خواهد کرد و به ۲۰ درصد می‌رساند، با این حال برخی نسبت به الگوریتم‌ها خوشبین‌تر هستند و از افزایش نرخ موفقیت به ۵۰ درصد خبر می‌دهند.
       
      بدون هیچ شکی AI و یادگیری ماشینی نقش بزرگی در آینده انسان ایفا خواهد کرد و در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید منتظر ماند و دید هوش مصنوعی می‌تواند روزی باعث کشف داروهای سرطان شود یا خیر.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع