• مجموع درآمد خالص ۲۵۸ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان کافه بازار تا سال ۹۷

      مجموع درآمد خالص ۲۵۸ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان کافه بازار تا سال ۹۷

      مجموع درآمد خالص ۲۵۸ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان کافه بازار تا سال ۹۷

      کافه‌بازار به‌رسم هرساله گزارشی از صنعت اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران منتشر کرد که از آمارهای درخورتوجهی از رشد این صنعت در کشور حکایت می‌کند.

       اندروید پرطرفدارترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند در ایران محسوب می‌شود و کافه‌بازار به‌عنوان مارکتی ایرانی برای اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل، سهم اصلی را در بازار کشور دراختیار دارد. کاربران ایرانی شاید کافه‌بازار را از گوگل‌‌پلی هم بیشتر بشناسند؛ چراکه برای دریافت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی می‌توانند بدون نگرانی از تحریم یا دسترسی‌نداشتن به اپلیکیشن‌ها، از آن استفاده کنند.

       
      کافه‌بازار، بزرگ‌ترین مارکت اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران، هرساله گزارشی آماری از کارکرد خود منتشر می‌کند که باتوجه‌به گستردگی استفاده از پلتفرم آن‌ها، دیدی قابل‌اعتنا از وضعیت بخش‌های مختلف صنعت به کاربران و کارشناسان می‌دهد. امسال هم گزارش سال ۱۳۹۷ منتشر شد که آمارهای چشمگیری از رشد اکوسیستم اندرویدی را در ایران نشان می‌دهد.
       
      درآمد ۱۸۰ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان کافه‌بازار تا پایان سال ۱۳۹۶
      اولین داده‌ای که در گزارش کافه‌بازار می‌خوانیم، عبور تعداد نصب اپلیکیشن این شرکت از مرز ۴۰ میلیون را نشان می‌دهد؛ آماری درخورتوجه که به‌معنای استفاده‌ی حداقل نیمی از جمعیت کشور از این سرویس است. تعداد برنامه‌های موجود در مارکت کافه‌بازار به رکورد ۱۳۲ هزار برنامه رسیده و ۳۱ هزار بازی نیز در این مارکت عرضه می‌شود. ۲۲ هزار توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌‌های خود را در کافه‌بازار عرضه می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی ظرفیت فراوان اکوسیستم اندرویدی برای اشتغال‌زایی است.
       
      بخش مهمی از گزارش کافه‌بازار مربوط‌به آمار کاربران است. کافه‌بازار ۸.۲ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۱ میلیون کاربر ماهانه دارد. به‌علاوه، تعداد نصب یا به‌روزرسانی برنامه‌ها به ۱.۶ میلیارد رسیده است. کاربران کافه‌بازار تاکنون ۷۳ میلیون امتیاز برای اپلیکیشن‌های اندرویدی ثبت کرده‌اند و به‌طورمتوسط ۶۲ برنامه روی هر دستگاه نصب شده است. از میان کاربران این سرویس، ۵۲۰ هزار نفر در خارج از ایران سکونت دارند.
       
       
      کاربران
      آمار ۴۰ میلیونی نصب فعال کافه‌بازار حاصل روند صعودی این سرویس در سال‌های گذشته بوده است. آن‌ها در سال ۱۳۹۵ آمار ۲۸ میلیون نصب را اعلام کردند و در سال ۱۳۹۸ هم به آمار بیش از ۴۰ میلیون نصب فعال رسیدند. از میان این تعداد نصب فعال، قطعا تعدادی از آن‌ها تراکنش‌هایی مالی برای خرید برنامه یا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای دارند که درنهایت، به درآمدزایی خود کافه‌بازار و توسعه‌دهندگان منجر می‌شود. در آمار سال ۱۳۹۷، رشد تراکنش‌ها ادامه داشت و آمار نهایی به ۱۵ میلیون تراکنش رسید.
       
      توسعه‌دهندگان بخش مهمی از اکوسیستم سیستم‌عامل‌ها را تشکیل می‌دهند. در ایران افراد زیادی با افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند به توسعه‌ی اپلیکیشن برای این دستگاه‌ها در سیستم‌عامل‌های گوناگون علاقه‌مند شدند. همان‌طورکه گفته شد، اکنون ۲۲ هزار توسعه‌دهنده محصولات خود را در کافه‌بازار عرضه می‌کنند. درآمد آن‌ها که عموما از راه فروش اپلیکیشن یا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است، سال گذشته به ۲۵۸ میلیارد تومان رسید که رشد ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.
       
      توسعه‌دهندگانی تهرانی با ۷۱ درصد، سهم عمده‌ی درآمد کافه‌بازار را ازآنِ خود کردند. ازلحاظ تعداد توسعه‌دهندگان در استان‌های گوناگون، تهران و خراسان‌رضوی و اصفهان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همین دسته‌بندی برای سهم توسعه‌دهندگان از درآمد هم انجام شد که البرز جای اصفهان را در جایگاه سوم گرفت. ازلحاظ تعداد برنامه‌ها و بازی‌هایی که در سال ۱۳۹۷ برای کاربران عرضه شد، بازهم توسعه‌دهندگانی تهرانی در جایگاه اول قرار گرفتند. پس از آن‌ها، گیلانی‌ها و ساکنان خراسان رضوی با سهم‌هایی تقریبا برابر (۹ درصد) قرار دارند.
       
      سهم عمده‌ای از توسعه‌دهندگان کافه‌بازار، ساکن تهران هستند
      قرارگرفتن تهران در صدر اکثر آمارهای توسعه‌دهندگان نتایج امیدوارکننده و نگران‌کننده توأمان دارد. در سال‌های اخیر، مهاجرت توسعه‌دهندگان و به‌طورکلی فعالان حوزه‌‌ی استارتاپ به تهران نشان‌دهنده‌ی امیدی برای تشکیل هاب فناوری و استارتاپ در این منطقه بود. درواقع، شاید بازیگران جوان امروز دنیای کسب‌وکار تصور می‌کنند تهران می‌تواند به سیلیکون‌ولی ایران تبدیل شود. درمقابل، همین آمارهای مهاجرت می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای از نوع مدیریت شهری در پی داشته باشد. به‌هرحال، آمارهای کافه‌بازار نشان می‌دهد که حداقل در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی، تهران به آرمان‌شهر توسعه‌دهندگان تبدیل شده است.
       
      از میان ۲۲ هزار توسعه‌دهنده‌ی ایرانی در مارکت کافه‌بازار، بیش از ۱,۶۰۰ توسعه‌دهنده برنامه‌هایی داشته‌اند که رکورد ۱۰ هزار نصب فعال را رد کرده‌اند. از میان توسعه‌دهندگان بازی نیز ۳۷۰ نفر از آن‌ها به آمار نصب بیش از ۱۰ هزار عدد رسیده‌اند. این آمارها هم رشد درخورتوجهی درمقایسه‌با سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهند. افزایش تعداد توسعه‌دهندگان و همچنین تعداد نصب برنامه‌ها، طبیعتا به افزایش درآمد هم منجر شد. در این بخش، افزایش شدید ۸۹ درصدی را شاهد بودیم که نوید آینده‌ای روشن را برای اکوسیستم اندروید در ایران می‌دهد.
       
      همان‌طورکه گفته شد، کافه‌بازار امروز میزبان ۱۳۲ هزار برنامه‌ی اندرویدی است. از میان دسته‌بندی‌های موجود، امور مالی با ۴۳ درصد بیشترین رشد را به‌‌نام خود ثبت کرد. افزایش تمایل کاربران به برنامه‌های امور مالی نیز نشانه‌های چشمگیری دارد. استارتاپ‌های فین‌تک برنامه‌های این‌ دسته، به‌جز برنامه‌های رسمی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی را تولید می‌کنند و راهکارهای مفیدی برای اجرای فرایندهای مالی دراختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند. در سال‌های گذشته نیز، به‌وفور افزایش نیاز به چنین سرویس‌هایی را شاهد بوده‌ایم که درنهایت، ظرفیت فراوان صنعت فین‌تک را در کشور نشان می‌دهد.
       
      پس از برنامه‌های دسته‌ی امور مالی، پیام‌رسان‌ها قرار دارند که بیشترین نرخ رشد را تجربه کرده‌اند. اتفاق‌های سال گذشته درباره‌ی اپلیکیشن‌های پرطرفدار خارجی و ظهور جایگزین‌های داخلی برای آن‌ها، یکی از دلایل رشد نصب در دسته‌ی پیام‌رسان‌ها بود. تعداد زیادی از کاربران پس از مسدودشدن دسترسی به تلگرام، به اپلیکیشن‌های دیگر از نوع خارجی یا داخلی روی آوردند. دراین‌میان، هنوز کمبود سرویس‌های پیام‌رسان باکیفیت داخلی حس می‌شود.
       
      کاربران بیش‌ازپیش به برنامه‌های امور مالی علاقه‌مند شده‌اند
      دسته‌های خبر و نشریات و سبک زندگی، بیشترین روند کاهشی نصب را در برنامه‌های کافه‌بازار به‌‌نام خود ثبت کرده‌اند. شاید استفاده‌ی کاربران از کانال‌های اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی به‌جای برنامه‌های خبری، دلیل اصلی چنین کاهشی باشد.
       
      ازلحاظ تعداد برنامه‌های عرضه‌شده در هر دسته، برنامه‌های کاربردی با ۱۲،۰۲۴ عدد، بالاتر از همه قرار می‌گیرند و پس از آن‌ها، دسته‌بندی ورزش و تغذیه‌ی سالم قرار دارد. تعداد فراوان برنامه‌ها در یک دسته نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان تمایل بیشتری به ارائه‌ی سرویس در این دسته‌ها دارند؛ برنامه‌هایی کاربردی که عموما بازه‌ی وسیعی از برنامه‌های اندرویدی را به‌خود اختصاص می‌دهند. آمار مهم قرارگفتن دسته‌ی ورزش در رتبه‌ی دوم بوده که نشان‌دهنده‌ی اهمیت چنین برنامه‌هایی در نظر توسعه‌دهندگان است. چنین روندی با اکوسیستم جهانی توسعه‌دهندگان نیز هماهنگ به‌نظر می‌رسد؛ چرا که در سال‌های اخیر، استفاده از برنامه‌ها برای ردگیری آمارهای سلامتی و تغذیه، به‌لطف عرضه‌ی انواع گجت‌های پوشیدنی افزایش چشمگیری یافته است.
       
       
      سفر یکی از دسته‌های مهم برنامه‌های اندرویدی محسوب می‌شود که با ۲،۵۷۸ برنامه آمار نسبتا مناسبی در کافه‌بازار کسب کرده است. برنامه‌های این دسته شامل تاکسی‌های آنلاین و برنامه‌های خرید بلیت و برنامه‌های مسیریابی نیز هستند. تعداد نصب فراوان برای برترین برنامه‌های این دسته، یعنی تاکسی‌های آنلاین، آماری پیش‌بینی‌شدنی بود؛ چراکه در سال گذشته، افزایش تمایل به چنین سرویس‌هایی را شاهد بودیم. علاوه‌بر این اپلیکیشن‌ها، ابزارهایی که به‌منظور اطلاع‌رسانی سفر و خدمات کاربردی مرتبط با آن ارائه می‌شوند، رشد نصب درخورتوجهی تجربه کرده‌اند.
       
      در میان برنامه‌های کاربردی، برنامه‌های اختصاصی اپراتورها بیشترین نصب فعال را به‌خود اختصاص داده‌اند. کاربران دیگر برای استفاده از خدمات اپراتورهای موبایل، به‌جای استفاده از کدهای دستوری از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. البته ازلحاظ رشد نصب فعال، برنامه‌های دیگری در صدر قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توان به برنامه‌های تقویم و خدمات دولتی و آنتی‌ویروس اشاره کرد.
       
      بازی‌ها
      بازی‌ها بخش مهمی از اپلیکیشن‌های هر سیستم‌عامل را تشکیل می‌دهند و در کافه‌بازار هم با عرضه‌ی ۳۱ هزار بازی، شاهد افزایش علاقه‌مندی کاربران و توسعه‌دهندگان به این نوع از اپلیکیشن‌ها هستیم. درآمد توسعه‌دهندگان از بازی‌های اندرویدی نیز رشد مناسبی تجربه کرده است. آن‌ها درمقایسه‌با سال ۱۳۹۶، ۵۹ درصد بیشتر از اپلیکیشن‌های خود درآمد کسب کرده‌اند.
       
       
       
      در دسته‌بندی بازی‌ها نیز دسته‌ی کلمات و دانستنی‌ها بیشترین رشد نصب را ازآنِ خود کرده‌اند. نکته‌ی درخورتوجه، آمار پرنصب‌ترین بازی‌های کافه‌بازار است که یکی از بازی‌های ایرانی، یعنی آمیرزا را در فهرست جای می‌دهد. این بازی نزدیک به سه میلیون نصب فعال دارد و در سال گذشته، رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است. در رتبه‌های بعدی، همگی بازی‌ها محصول توسعه‌دهندگان خارجی هستند.
       
      کافه‌بازار برای تکمیل گزارش خود بین کاربران نظرسنجی نیز برگزار کرد تا برترین برنامه‌ها و بازی‌ها ازنظر آن‌ها انتخاب شود. در دسته‌ی برنامه‌ها، قصه‌های قرآنی و بلد و فیدیلیو و در دسته‌ی بازی‌ها، آهنگتو و Mobile Legends و سفره‌چی به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع