• عضو انجمن بانکداران خبره ایران تشریح کرد

      عواملی که کاهش نرخ سود را تهدید می‌کنند

      عواملی که کاهش نرخ سود را تهدید می‌کنند

      عضو انجمن بانکداران خبره ایران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و فروش اوراق مشارکت را از عوامل تهدیدکننده طرح کاهش نرخ سود بانکی و همدلی و انسجام بین بانکی را لازمه موفقیت این طرح دانست.

      محسن زرندی مقدم با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی از بدیهیات است و باید اتفاق بیفتد، افزود:‌ بانک‌ها باید تامین کننده منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی باشند و باید منابع را ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان، کارآفرینان صنایع متوسط و کوچک قرار دهند که آنها بتوانند در فضای رقابتی داخلی و خارجی قیمت تمام شده محصولات تولیدی خود را پایین بیاورند و در ادامه آن بتوانند به کیفیت محصولات توجه ویژه داشته باشند تا در این راستا رونق کار،  اشتغال و درآمدزایی صورت گیرد تا با کامل شدن این سیکل رشد اقتصادی کشور اتفاق افتد.
      وی افزود: در اینجا گلوگاهی با عنوان قیمت تمام شده بالای پول برای بانک‌ها است، بخصوص برای بانک‌های خصوصی این قیمت تمام شده بین ٢٠ تا ٢٥ درصد است و حال اگر بخواهیم این کاهش نرخ سود اتفاق بیفتد باید قیمت تمام شده پول پایین بیاید و این کاری نیست که در یک نقطه اتفاق بیفتد، همانطور که ما می‌دانیم بانک‌ها یک نقطه تجهیز منابع دارند و یک نقطه تخصیص منابع، و زمانی که پول را تجهیز کرده ایم ودر قبال آن داریم سرمایه گذاری می‌کنیم و به دیگران سپرده می‌دهیم درآمدش در آینده نصیب بانک می شود و هم اکنون بانک‌ها تخصیص منابع فعلی خود را عموما مدیون سپرده های گران‌قیمت دوره های قبلی خود هستند، و در صورت ادامه این روال و ادامه این طرح در آینده نزدیک قیمت تمام شده پول نیز پایین می آید و این اصل مهم که اتفاق بیفتد بانک‌ها می‌توانند تسهیلات را با قیمت ارزانتری به متقاضیان خود  واگذار کنند.
      زرندی مقدم درباره احتمال موفقیت این طرح افزود؛ به عنوان یک شهروند امیدوارم موفق شود؛ ولی بخواهم از دیدگاه کارشناسی سیستم بانکی و واقع بینانه حوزه تخصصی ام بیان کنم باید بگویم که ما چند جایگزین موازی نقدینگی با این طرح داریم که می‌توانند در صورت عدم نظارت و اجرای دقیق موجب آسیب جدی به این طرح شوند.
      وی اظهار داشت: ما میدانیم بانک‌های خصوصی معمولا دارای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و این نرخ سود مصوب بانک مرکزی در این صندوق‌ها بصورت جدی اجرا نمی‌شود و موجب حرکت سپرده‌ها از حساب‌های بانکی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.
      عضو انجمن بانکداران خبره ایران همچنین با تاکید بر اینکه فروش اوراق مشارکت به عنوان بازار موازی، یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده بشمار می‌آید، گفت: فروش اوراق مشارکت که در صورت هر گونه کسری بودجه و یا مشارکت عرضه شوند، باید با نرخ سود مصوب بانک مرکزی باشد،  مگر در مواردی که بازپرداخت آنها بالای یکسال و یا بیشتر باشد، زیرا همچون مورد قبلی واضح است که پول‌ها از جایی که انتفاع کمتری دارند به این محل انتقال داده می‌شوند و با ایجاد پارادوکس درشبکه پولی موجب تهدید طرح بانک مرکزی می‌شود.
      وی دیگر مورد تهدیدکننده طرح کاهش نرخ سود بانکی را عدم همدلی و انسجام بین بانکی و مصمم بودن در اجرای این طرح دانست، که نظارت بانک مرکزی را می‌طلبد و افزود: پایبندی بانک‌ها چه دولتی و چه بانک‌های خصوصی به اجرای این طرح می تواند در اجرای موفق و دستیابی به اهداف این طرح که همان رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال وتوسعه صادرات با محوریت اقتصاد مقاومتی است موثر باشد.
      زرندی مقدم ادامه داد: برای اجرای این طرح باید زیر ساخت های جذب بازار پول و سرمایه مهیا و آماده باشد و با اجرای این طرح (کاهش نرخ سود بانکی) بستر مناسب جهت جذب سرمایه بتواند با کسب اعتماد مردم و توانمندی و سوددهی فراهم شود.
      وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دین ما موکدا به تشکیل تعاونی‌ها اشاره شده و می‌توان بازار سرمایه را که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظرات بصورت نیمه کارا هست به کارا تبدیل کنیم و با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی تعاونی ها تشکیل شوند تا طرح بانک مرکزی که با اهداف رونق و ثبات اقتصادی  اجرا می‌شود با موفقیت به تثبیت برسد.
      وی در ادامه تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه‌ها به ویژه سازمان صدا وسیما را مهم دانست و گفت: اینکه مردم نحوه درست سرمایه‌گذاری با پس‌اندازها و دارایی‌های خود ولو اندک جهت کسب درآمد را بدانند از وظایف ما است. لذا  لازم است با برنامه های آموزشی به صورت گام به گام  در جهت بالا بردن آگاهی و دانش عموم مردم و سرمایه‌گذاری صحیح اقدام شود.
      زرندی مقدم در ادامه در پاسخ به اینکه نبود زیرساخت چه عواقبی خواهد داشت، افزود؛ در صورت نقص در زیرساخت‌ها نقدینگی مولد عمل نخواهد کرد و یکی از این موارد حرکت  سرمایه ها  به سمت  بازار خرید و فروش دلار یا ارز ، سکه و یا سفته‌بازی می‌شود که با ریسک بالا و خطر سوخت سرمایه روبرو است. حرکت سرمایه به سمت هر یک از موارد ذکر شده باعث می شود تا دولت با کسری ارز و یا سکه مواجه شده و مجبور به تامین آن با نرخ بالاتر شود و این در مرحله اول با بالا بردن هزینه دولت همراه بوده و ریسک بالای این سرمایه گذاری نیز عواقب خود را دارد.
      وی در ادامه تشکیل اتاق‌های فکر به همراه خروجی‌های اجرایی در این مرحله از اجرای طرح در زمینه ثبات نرخ سود بانکی، محاسبات نرخ تسهیلات بانکی و چشم انداز سال‌های آتی در نظام بانکی کشور را بسیار مهم دانست و افزود: با ایجاد و حفظ آرامش و ثبات اقتصادی قابلیت پیش‌بینی در اقتصاد منجر به رشد صادرات و اشتغال خواهد شد.
       

       

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع