• بانک صادرات؛ هر ساعت یک میلیارد تومان ضرر برای سهامداران

      بانک صادرات؛ هر ساعت یک میلیارد تومان ضرر برای سهامداران

      بعد از بازگشایی پرحاشیه نمادهای بانک تجارت و بانک ملت در بهمن ماه، حالا نوبت به بانک صادرات رسیده است. انتشار گزارش های این بانک در کدال و همچنین گمانه زنی های مطرح شده در بین فعالان بازار سرمایه، حکایت از بازگشایی قریب الوقوع این نماد بانکی دارد. بازگشایی که بر اساس شواهد موجود، می تواند با ایجاد زیان های سنگین برای سهامدارن آن همراه باشد.

      به گزارش تابناک اقتصادی، از جمله مهم‌ترین و پرحاشیه ترین اتفاقاتی که بازار بورس را در سال 95 تحت تاثیر قرار داده و از سوی فعالان بازار سرمایه به عنوان یکی از علل رکود این بازار قلمداد شده است، توقف نمادهای معاملاتی و به دلایل مختلف بوده است. از جمله پرحاشیه ترین آن ها، توقف سه نماد بزرگ بانکی یعنی بانک ملت، بانک صادرات و بانک تجارت  بوده است که به‌تنهایی حدود 50 درصد ارزش گروه بانکی بازار سهام را در اختیار داشتند. سه نماد بانکی که از 28 تیرماه سال جاری بسته شد و سهامداران این بانک‌ها که بخشی از آن‌ها را سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد تشکیل می‌دهند، مدت‌ها بود که به دلیل برگزار نشدن مجامع بانک‌ها، نه سود سالانه خود را دریافت کرده‌ بودند و نه امکان مبادله سهام خود را در بورس را داشتند. 
      اما ششم بهمن ماه سال جاری اولین طلسم شکسته شد و نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود شش ماه توقف، بازگشایی شد و به ‌این‌ترتیب بانک ملت که اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با برآورد سود 501 ریال ارائه کرده بود پس از اجرای دستورالعمل بانک مرکزی و تغییر صورت‌های مالی خود بر اساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی بودجه جدید را با سود برآوردی 102 ریالی تدوین و ارائه نمود. بدین ترتیب "وبملت" با تعدیل منفی 80 درصدی سود برآوردی مواجه گردید. بر اساس این گزارش، نماد بانک ملت که طی 27 تیرماه سال جاری با قیمت 1930 ریالی بسته شده بود، با افت38 درصدی قیمت هر سهم به تابلوی معاملات بازگشت و این به معنی ضرر 3600 میلیارد تومانی سهامداران بود. 
      درست یک هفته بعد از آن ماجرا، اتفاقی مشابه برای بانک تجارت افتاد. بر این اساس "وتجارت" پس از حدود 6 ماه توقف با افت قیمتی 33 درصدی به تابلوی معاملات بورس بازگشت و ارزش بازاری آن از 4,588 میلیارد ریال به 3,061 میلیارد ریال کاهش یافت تا در یک لحظه بیش از 1500 میلیارد ریال سرمایه سهامداران دود شود و بدین ترتیب زیان سنگینی را بر سهامدارانش تحمیل کرد. 
      و اما حالا نوبت به سومین و آخرین حلقه از سه گانه بانک ها رسیده است. اگرچه همزمان با بازشدن نماد بانک های تجارت و ملت، مدیران بانک صادرات بر خلاف دو بانک دیگر و حتی دیگر بانک های کوچکتر مانند پست بانک ، درخواست سازمان بورس و مطالبه سهامداران مبنی بر ارایه آخرین وضعیت برای فراهم شدن بازگشایی نماد را اجابت نکرده بودند، اما پنجشنبه گذشته اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای دوره 9 ماهه و همچنین پیش بینی درآمد هر سهم سال منتهی به 30/12/95 در سایت کدال ارائه شد.  
      براساس این گزارش، "وبصادر" که با سرمایه 5.7 هزار میلیارد تومانی بزرگترین بانک حاضر در بورس است،  برای سال مالی جاری 16 تومان سود برای هر سهم (حدود 924 میلیارد تومان) پیش بینی کرده بود اما مطابق با گزارش های جدید، در بودجه برآوردی سال مالی 95 سود 160 ریالی را به 267 ریال زیان به ازای هر سهم تغییر داده است.  همچنین بر اساس گزارش منتشرشده بانک صادرات در عملکرد نه ماهه ابتدایی سال 4 هزار و 350 میلیون تومان ضرر برآورد کرده است که با کمی تامل در زیان برآوردی و در نظر گرفتن 190 روز معاملاتی از ابتدای سال، بانک صادرات توانسته است به ازای هر روز 25 میلیارد تومان و به ازای هر ساعت حدود 1 میلیارد تومان به سهامداران زیاد وارد کند و به یک رکورد کم نظیر دست پیدا کند.  
      در رابطه با زمان بازگشایی نماد بانک صادرات نیز یک مقام مسئول به بورس پرس اعلام کرد: بانک صادرات برخلاف دیگر بانک ها، همه تکالیف مدنظر بانک مرکزی را در صورت های مالی لحاظ کرده تا آخرین وضعیت حال و آینده آن برای همگان ، شفاف و روشن باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس ، گزارش 6 ماهه حسابرسی شده مشکلی برای ارایه ندارد و قرار است طی هفته جاری در کدال منتشر شود. همچنین درآمد تعدیل شده تا هفته آینده نهایی و ارایه خواهد شد. این مقام مسئول در برابر این سئوال که اولین درآمد سال مالی 96 چه زمانی ارایه خواهد شد و آیا "وبصادر" قبل از پایان سال جاری به بورس باز خواهد گشت یا خیر ؟ توضیح داد: ارایه بودجه 96 منوط به نهایی شدن گزارش عملکرد 6 ماهه شده و بانک صادرات پیش از پایان سال اقدام به انتشار آن در کدال خواهد کرد. وی ادامه داد: برای بازگشایی نماد هم نمی توان قول نیمه اول اسفند را داد اما تلاش می شود این رویداد در نیمه دوم اسفند و تا قبل از پایان سال جاری نهایی شود.
      و در پایان باید اذعان داشت که اگر چه باز شدن نماد بانک های ملت و تجارت ضرر 5 هزار میلیارد تومانی را متوجه سهامدارانش کرد، اما واقعیت این است که نقدینگی سهامداران هر چند با ضرر به آنها بازگشت و از این رو سهامداران بانک صادرات نیز منتظرند تا با بازگشت نماد معاملاتی‌شان دستکم حبس طولانی مدت نقدینگی خود را پایان یافته ببینند. باز شدن نمادهای معاملاتی منجر به افزایش نقدینگی و ایجاد امید به بازار در روزهای پایانی سال می شود. بر اساس آخرین گزارش شرکت بورس اوراق بهادار تهران که مربوط به هفته گذشته است، 52 نماد معاملاتی در بازار بورس متوقف است که این مسئله حاکی از قفل نقدینگی سهامداران در روزهای پایانی سال است.  
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع