• سیدبهاءالدین هاشمی

      سهم کارمزدهای بانکی باید بیشتر شود

      سهم کارمزدهای بانکی باید بیشتر شود

      یک کارشناس بانکی می گوید: در کشورهای پیشرفته حدود ۴۰ درصد مجموع درآمد بانک ها به اخذ کارمزدها اختصاص دارد در حالی که این رقم در ایران کمتر از ۱۰ درصد است.

      سیدبهاءالدین هاشمی درباره افزایش نرخ کارمزد هزینه های بانکی به ایرنا گفت: در کشورهایی که بانکداری مدرن استقرار دارد، بیش از یک سوم درآمد بانک ها از محل اخذ کارمزد از مشتریان در قبال ارایه خدمات بانکی است.
      وی در عین حال افزود: بانک های مدرن، خدمات متنوع و متفاوتی از بانک های ایرانی به مشتریان خود ارایه می دهند و در قبال این خدمات، هزینه و کارمزد دریافت می کنند.
      این مدیر سابق بانکی ادامه داد: می توان گفت در کشورهایی با سیستم بانکداری مدرن، بانک به یک فروشگاه مالی تبدیل شده است که فعالیت هایی چون خدمات ارزی، مشاوره مالی و سرمایه گذاری، صندوق امانات، انجام امور حسابداری مشتریان، ساماندهی تجارت و درآمد مشتریان، صدور ضمانت نامه و گشایش ال سی ارایه می کند و مشتری را در امور مربوط به مراودات بین الملل همراهی می کند.
      هاشمی بخشی از توسعه خدمات بانکداری در کشورهای پیشرفته را مرهون رشد بانک های خصوصی در این کشورها عنوان کرد و گفت: تعریف این خدمات و ارایه آن از سویی به خود بانک و کارآیی آن بستگی دارد و در عین حال به شرایط اقتصادی کشورها نیز وابسته است.
      کارشناس بانکی تاکید کرد: این در حالی است که عمده خدمات بانک های ایرانی به صدور حوالجات و ضمانت نامه های بانکی و نیز گشایش ال.سی باز می گردد و خدمات متنوعی به مشتریان عرضه نمی کنند.
      هاشمی افزود: همین امر موجب شده است تا سهم کارمزدهای بانکی نسبت به مجموع درآمدهای بانک ها در ایران حداکثر بین پنج تا 10 درصد باشد و اغلب بانک ها از طریق سپرده گیری منابع مالی مورد نیاز خود را جذب کنند.
      * افزایش نرخ سود به دلیل تمرکز بر جذب سپرده
      هاشمی در ادامه این گفت وگو افزود: سهم بالای جذب سپرده ها در تامین مالی بانک ها سبب می شود تا نرخ سود در این بنگاه ها بالا بماند زیرا وقتی همه درآمد بانک از محل سود اعتبارات وام ها باشد، مجبور است برای پوشش هزینه های خود سود بیشتری روی وام ها بگیرد.
      این مدیر سابق بانکی با یادآوری وجود هزینه غیرعملیاتی در بانک ها اظهار داشت: افزایش نرخ سود وام برای پوشش هزینه غیرعملیاتی بانک ها سبب بالا رفتن هزینه کل در بانک ها می شود و به همین دلیل نرخ اعتبارات بانک های ایرانی بالاست.
      هاشمی در عین حال بخشی از مشکل بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران را به نرخ تورم بالا در کشور و نیز نبود منابع کافی در بانک ها مرتبط دانست و گفت: بالا بودن تقاضا برای دریافت وام و در عین حال محدود بودن منابع، رشد نرخ سود را به دنبال دارد.
      وی یادآور شد: برای نمونه در اتحادیه اروپا اگر بانکی با مشکل کمبود منابع رو به رو باشد و در مقابل تقاضا برای دریافت وام هم افزایش یابد، آن بانک می تواند از بانک کشورهای دیگری چون آلمان استقراض کند اما در ایران بانک ها دسترسی به منابع دیگر ندارند.
      هاشمی تاکید کرد: به نظر می رسد نزدیک پنج درصد از سود اعتبارات بانکی از این ناشی می شود که درآمد بانکها به سود وام ها و نه نرخ کارمزد منحصر شده است.
      * قیمت تمام شده پول 22 درصد است
      این مدیر سابق بانکی همچنین درباره اینکه چرا بانک ها به به بنگاه داری بخصوص در زمینه سرمایه گذاری در حوزه هایی چون انرژی و معدن تمایل دارند، گفت: بخشی از این کار برای پوشش هزینه های بانک ها است.
      هاشمی گفت: شورای پول و اعتبار در آخرین تصمیم خود حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی را به 18 درصد تقلیل داد در حالی که قیمت تمام شده پول 22 درصد است.
      وی افزود: با این اوصاف، بانک هرقدر هم سود دهد، باز در محاسبات خود با چهار درصد ضرر مواجه است و از این رو برای اینکه درآمدی ایجاد کند، موسسه خود را از ورشکستگی نجات دهد و بتواند هزینه های جاری خود را تامین کند، مجبور است به طور مستقیم منابع خود را در اقتصاد به کار گیرد تا سود ناشی از این فعالیت ها هم نصیب خود شود.
      این فعال بانکی تاکید کرد: مشکل دیگر آن است که در شرایط رکود وقتی بانک ها به هر کس که پول می دهند و وصول نمی شود، ترجیح می دهند خود موسسه ایجاد کنند و با ریسک کمتری به موسسات زیرمجموعه خود وام پرداخت کنند که در وصول آن هم با دردسر کمتری مواجه باشند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع