حاشیهی سود اپل از فروش آیفونهایش طی سالهای اخیر کاهش یافته و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از تحلیلگران شده است.
بر اساس گزارش Bernstein Reasearch؛ حاشیهی سود اپل از محل فروش آیفونهایش طی سال ۲۰۰۹ تا امروز از ۵۷.۷ درصد به ۴۱ درصد کاهش پیدا کرده است. حاشیهی سود آیفونهای اپل را باید یکی از فاکتورهایی خواند که با استفاده از آن میتوان سوددهی این کمپانی را مشخص کرد. تحلیلگران این کمپانی پیشبینی میکنند حاشیهی سود کاپرتینوییها از محل فروش آیفونها به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یابد.
اپل را باید سوددهترین کمپانی حال حاضر دنیای کسبوکار خواند. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، اپل با انتشار گزارش مالی مربوط به سهماههی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی خبر از کسب سودی داد که بیشترین سود کسبشده توسط یک کمپانی در طول تاریخ بود. از اینرو با در نظر گرفتن گذشت تنها یک سال از زمان انتشار بهترین گزارش مالی سهماههی اپل، شنیدن نگرانی تحلیلگران از سودآوری این کمپانی در سالهای آینده کمی دور از انتظار به نظر میرسد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که اپل همچنان یک کمپانی سودده باقی خواهد ماند و چیزی این موضوع را تغییر نخواهد داد. در واقع هیچ تحلیلگری به این موضوع اشاره نکرده که سود اپل در سالهای آینده از بین خواهد رفت، بلکه موضوع حاشیهی سودی است که اپل با تکیه بر آن سودهای کلان را به دست میآورد. در ماههای اخیر حداقل چهار تیم تحلیلگر در گزارشهای خود به مشتریانشان اعلام کردهاند که اپل برای حفظ حاشیهی سود خود با چالش بزرگی روبرو است و این موضوع رفتهرفته بسیار برای اپل سخت خواهد شد.
اصلیترین چالشهای اپل در مسیر حفظ حاشیهی سود -گذشته از فروش آیفونهایش- را باید هزینهی توسعهی نسل بعدی آیفون و همچنین توانایی اپل در افزایش قیمت آیفونهایش با وجود رقابتی خواند که هماکنون بین کمپانیها برای کاهش قیمت گوشیهای هوشمند ایجاد شده است. اپل در حال حاضر با کاهش ۳۰ درصدی فروش در چین و همچنین از دست دادن سهم خود از بازار این کشور روبرو است. در این کشور کاربران دیگر تمایلی به خرید گوشیهای هوشمند گرانقیمت ندارند و بسیاری از افراد به دنبال خرید گوشیهای ارزانقیمت اندرویدی هستند.